انتخابات

برخی ارزیابی های کارشناسی حکایت از کاهش ۱۰ هزار برابری ارزش پول ملی در چهار دهه گذشته دارد که این بحران بزرگ اقتصاد کشور، افت شدید قدرت خرید مردم را هم در پی داشته است.

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با قدس: تولید مشکل‌دار، ارزش پول ملی را کاهش داد

یک اقتصاددان در خصوص  موثرترین راهکارها برای تقویت ارزش پول ملی به قدس آنلاین گفت: پول به خودی خود، ارزش نیست بلکه در ازای تولید، ارزشمند می شود و بر این اساس افت شدید ارزش پول ملی در سالهای اخیر ریشه در نارسایی ها و موانع متعدد حوزه تولید دارد.

مرتضی افقه افزود: برخی اقتصادخوانده ها راه حل هایی صرفا پولی برای تقویت ارزش پول ملی ارائه می کنند اما برای دیدن ریشه اصلی این معضل باید موانع و مشکلات حوزه تولید را دید. برای حفظ و یا تقویت ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها باید صادرات تقویت شود تا  ارز بیشتری به کشور بیاید و از آنجایی که ارز یک کالاست، وفور آن منجر به کاهش قیمت آن و تقویت ارزش پول ملی می شود.

او ادامه داد: موانع ریشه ای تولید و فضای کسب و کار در داخل کشور بسیار زیاد و حل آن زمان بر است. بخش زیادی از این موانع به وجود قوانین اضافه، مدیریت های ناکارآمد و بی ثباتی مدیریتی و بی ثباتی سیاست ها بر می گردد که به سردرگمی بخش خصوصی و تولیدکننده منجر شده و حتی بسیاری از تولیدکنندگان را فراری داده است.

 این کارشناس اقتصادی در خصوص موانع خارجی حوزه تولید و بهبود ارزش پول ملی هم به وجود تحریمها اشاره کرد و گفت: بخشی از تولید کشور به مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای وارداتی، وابسته است به طوری که می توان گفت حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از واردات کشور، کالای واسطه ای یا سرمایه ای و به تعبیری کالاهایی است که برای تولید کالای داخلی، مورد نیاز است و بر این اساس با وجود تحریم عملا تولید داخل هم مختل می شود.

به گفته این اقتصاددان برای تقویت واقعی و پایدار ارزش پول ملی در وهله اول و در کوتاه مدت، احیای برجام  یا انجام مذاکرات و توافقات جدید، بهبود روابط پولی از شیوه هایی هم چون پیوستن بهFATF ، بهبود روابط خارجی و افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها به منظور افزایش قدرت چانه زنی ایران، حیاتی است تا به تعبیر وی مجبور نباشیم هر کالای بنجلی را از چین و روسیه ای وارد کنیم که به خوبی تنگنای اقتصادی ایران را فهمیده اند و از آن به نفع خود بهره می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.